Att belöna Sig

Jag och gymmet går ju inte riktigt ihop. Har en förhoppning om att jag så småningom ska gilla det lika mycket som jag lärde mig – eller Kropp & Knopp lärde sig – att gilla löpningen. Till en början led jag mig verkligen igenom v a r j e löpsteg jag tog. Men, efter många rundor och många härdsmältor, så infann sig en form av njutning o det där malandet av kilometer efter kilometer. Idag känner jag samma med att cykla, på sköna stigar och grusvägar samt när jag traskar kilometer efter kilometer i skogen.

GYMDet här med vårt belöningssystem är ju inget nytt precis, jag utnyttjar effekten av det ibland. Igår kom jag därför överens med mig själv om att ett effektivt gym-pass skulle få börja dagen och sedan skulle en lång skogspromenad med lunch, kaffe och nåt gott stå för belöningen. Värmde upp med 2000 meter i roddmaskinen och sedan 4 st arm/axelövningar + 2 mage/bålövningar. Testade även att göra raka marklyft och verkligen hitta trycket i musklerna och stabilisera rygg/bål – gick utmärkt!

Har haft som plan att hitta runt det ”Gamla blåspåret” på Hjortgården, spåret drogs om delvis för ett antal år sedan och när jag försökte ta mig runt det för nåt år sedan gick jag helt fel och fick en lååång promenad som delvis bestod i att klättra över måååånga trädstammar på ett hygge som Aldrig tog slut. Inget fel i det, var ju en form av träning det med, men inte så som jag vill tillbringa mina skogsvandringar på. Så Igår kopplade jag på minnet och tog inte fel stig där jag måste ha gjort fel vägval förra gången.

Utmed den nya dragningen är spåret väldigt väl använt, ofantligt lerigt och spårigt på sina ställen. Området utnyttjas ju flitigt av både vandrare, hundägare, löpare och MTB-cyklister, vilket ju är bra såklart. Men, när man passerar ut mot den gamla delen av spåret där de gamla markeringarna försvinner mer och mer, så får man en helt annan slags natur att röra sig i. Underlaget och stigarna är mindre slitna och mer vad man kan kalla ”Vildmarks-aktiga”. Eftersom den delen av spårsystemet inte besöks av så många så är det även väldigt tyst, såg en person till under hela trasken och hörde ett gäng på avstånd. Jag hittade en fin plats att mumsa lunchen på med utsikt över Kroksjön. När jag satt där så fick jag dessutom syn på det där vindskyddet som jag och en kompis pratat om att ta oss till för att kolla upp möjligheter att övernatta där snart.

Fotnot: Bilden på gym-bruden är lånad från nätet. Övriga bilder Privata

Kommentera

