Att äta…

Övergår mer och mer – i alla fall i perioder – till att äta vegan/vegetarisk mat. Inte av en massa ställningstagande för eller emot kött, köttindustrin eller andra liknande anledningar, utan helt enkelt för att jag tröttnat lite på kött. Så när jag är sugen på fisk så äter jag det och längtar jag efter kyckling eller kött så äter jag det. Enkelt och bra.

Denna veckan som kommer lutar det åt hel-veganskt. Gick igenom skafferiet, kylen och frysen i fredags – kokade linser (svarta och röda) som fanns kvar i skåpet. Blötlade kikärtor och kokade dem. Upptäckte en påse med lite amarant – som hade gömt sig – amarant är superbra att ha när man gör linsbiffar eller grönsaksbiffar, binder bra.

Startade morgonen idag med varmt citronvatten och mer vatten. Kaffe i sängen.

Gjorde rent hus bland lite grönt i kylen, rev ner till en sallad och hällde över en vinägrett med bl.a vitlök och dijon, räcker flera dagar och blir bara godare. Perfekt tillbehör eller att bygga en rejäl sallad på.

Är oerhört glad åt att jag har mitt intresse för bra, enkel och ren mat. Lärt mig så himla mycket på vägen under alla åren sedan jag gjorde min viktresa. Saker som idag är vardag och inget jag ens tänker på – saker som innan min resa till ett hälsosamt liv började, var helt främmande. Tur man inte slutar att lära sig eller utvecklas! Firar 10-års jubileum i år som ”tunnis”.

En kommentar Lägg till

  1. Behöver personligen ”tänka till” vad gäller kosten, även om jag inte äter jätteonyttigt.
    Sällan hel- eller halvfabrikat, men är dålig på att få in grönsaker och så i maten. Även om det inte är så svårt egentligen. Men det är det där med vanor, som du är inne på.. Små förändringar hela tiden, tror jag är nyckeln. Så det inte känns som ett helt projekt.

    Liked by 1 person

Kommentera

