Dax att summera året…

Jag och min Son är rörande överens om att 2016 inte varit det året vi kommer minnas som Ett Bra År. Det har och är ett sjukt år och ett skadat år. Vårt sätt att definiera Ett Bra År innehåller helt andra ingredienser.

Jag dras med tilltagande hälsenebekymmer sedan tidig vår och opererades i juli, en tog bort ett brosk och vi hoppades på att det skulle göra att senan inte utsattes för tryck och ”skav” och därmed inte blev öm hela tiden. Efter operation, gips, kryckor…rehab i bassäng och på torra land, totalvila och gymträning – så vet jag nu att inflammationen kommer tillbaka när jag utsätter foten för PW, restaurangjobb och mycket försiktig jogg. Min sjukgymnast – världens bästa Moa – är överens med mig om att rehab och fortsatt träningsprogram i bassäng inte kommer göra skillnad. Så, nu har ett mail gått iväg till en läkare i Mölndal och jag ska ta ny kontakt med den ortoped som opererade brosket. Han kikade på senan under op när jag ändå var öppnad och då såg det ”helt ok ut” så jag är nyfiken på hur en gör nu.
Vill att 2 st olika läkare har tittat på det innan jag beslutar vad som ska bli nästa steg. En opererar inte gärna senor längre (det vill jag inte heller) och kortison är mer eller mindre sista utvägen, eftersom det läker ut inflammationer men inte orsaken till det. Jag vill bli av med skiten en gång för alla! Har läst på en del i ämnet – nyfiken som jag är – och kommer påbörja en egenvård med exentriska tåhävningar med vikter, om man vill veta mer om det så läser man på nätet om Umeåmetoden.

Sonens 2016 har bestått av läkarbesök, Borreliabehandling no:2 och utredningar om varför han inte blir bra utan sämre. Efter många och tröttsamma undersökningar, remissväntan och tålamodsprövande mående – vet vi sedan i september att han har en Hjärntrötthet som kommer av hans NeuroBorrelia. Man ska jämföra det med vad man kan drabbas av efter en Stroke! Vi har fått lära oss en massa och lära om hur en lever livet med en Hjärntrötthet. Jag som ändå har en utmattning med mig i bagaget känner ju igen saker i livet med Hjärntrötthet – har väl aldrig trott att jag skulle vara tacksam över min Utmattning – har kunnat hantera hans resa och stötta med saker från min egen tid med begränsad ork av Livet.
Sonens GALNA trötthet satte käppar i hjulet med precis allt. Skola, fritid, crossträning, körkort…allt har fått stå tillbaka och sättas på ”vänt”
Han går 1/2-tid i skolan och lever Hela sitt Liv på 1/2-tid. Vi har insett att i hans fall handlar det mycket om att hans hjärna inte silar bort information – han blir extremt trött i hjärnan av att åka bil och vistas i bullriga miljöer och att vara bland många människor. Att följa med till mataffären eller åka bil t/r Borås har gjort att han stupat i säng och sovit      4-6h för att sedan sova hela natten och ändå vara helt väck ca 2 dygn efter det. Hans praktikplats och skolan är väldigt förstående efter ett par vändor med information till dem utifrån läkar-ordinationer och forskning. Han kommer göra sin praktik under våren och plugget måste nog fortsätta anpassas efter hans ork och med tydlig planering. I nuläget har han gått hem efter lunch och fortsatt med visst skolarbete hemma utan folk omkring och saker som ”stör” hans hjärna och snor energi. Han har tagit ikapp det mesta av missat skolarbete som blev när han var hemma 100% mer eller mindre, under ca 1 månad. Hans betyg ser ut därefter så klart och vi kan bara hoppas att han kommer klara av våren och ta studenten i juni-17 ihop med sin klasskamrater. Hur man annars ska lösa det får vi se på om det visar sig att det inte kommer gå i lås.

Nu, sedan ca 2 veckor tillbaka märker han och jag skillnad i måendet. Han halkar inte längre tillbaka ner i orkeslösheten, nu när han inte utsätter sig och tänjer på vad hjärnan klarar. Han äter D-vitamin, tar kosttillskott och äter Probiotika (man får kasst immunförsvar som en del av att ha Borrelia och det drabbar även många med Hjärntrötthet) och äter bra och näringstät mat. Han har tappat suget på godsaker totalt och mår bättre av att inte äta socker.
Så nu jobbar vi vidare med det som visat sig ha framgång och kniper åt tummarna för att våren kommer till oss med färre struliga diagnoser och ett mer friskt Liv ❤

Kommentera

